Articles tagged as: Flawed reasoning definition

Viral New York Post article perpetuates the unfounded claim that the virus that causes COVID-19 is manmade

in New York Post, by Steven W. Mosher

Overall, Mosher’s argument is based on unfounded speculation and scientific inaccuracies. Such claims, which continue to be perpetuated even by public officials, have real-world repercussions. Peter Daszak, epidemiologist and president of the EcoHealth Alliance who has collaborated with WIV researchers, warned during an interview with the journal Science: “These rumors and conspiracy theories have real consequences, including threats of violence that have occurred to our colleagues in China.”

— 02 Mar 2020


Ian Plimer op-ed in The Australian again presents long list of false claims about climate

in The Australian, by Ian Plimer

“This article is a mixture of misdirection, misleading claims, and outright falsehoods. The author attempts to paint a picture of current climate change as simply a continuation of natural changes that have occurred in the past. But this neglects the clear evidence that climate change over the last two centuries has been shown to be largely man-made, that it is much more rapid that anything we have seen in the last two thousand years if not longer, and that it is occurring in the context of a globe with more than 7 billion human inhabitants.”

— 26 Nov 2019


Telegraph article on climate change mixes accurate and unsupported, inaccurate claims, misleads with false balance

in The Telegraph, by Sarah Knapton

“This article is a prime example of false equivalence, putting fringe figures side by side with mainstream scientific findings while failing to distinguish between their respective credibility. It is rife with numerous factual errors and misrepresentations. Anyone unfortunate enough to read it will understand less of the science – as actually appears in peer-reviewed publications and conferences – not more.”

— 18 Oct 2019


Washington Examiner op-ed cherry-picks data and misleads readers about climate models

in The Washington Examiner, by Patrick Michaels, Caleb Stewart Rossiter

“This article focuses only on specific lines of evidence that climate models disagree with observations. In doing so, the authors ignore research that helps to reconcile differences between models and observations. The authors do not consider alternate datasets and time periods in which models and observations agree. Models are one tool for understanding climate change; their overall credibility does not hinge on one variable, in one domain, over a specific time period, with respect to a set of imperfect observations.”

— 31 Aug 2019


Financial Post commentary jumps to unsupported conclusions in claiming “climate change isn’t causing extreme weather”

in Financial Post, by Ross McKitrick

“This article is misleading since it confuses changes in climate change impacts with changes in climate and weather extremes and it subjectively selects examples that support its message.
There is clear scientific evidence that many weather and climate extreme events increase in intensity and frequency due to anthropogenic climate change. Munich Re, for example, publishes data on global major extreme events in its annual reports.”

— 13 Jun 2019


Commentary in The Australian by Ian Plimer relies on false claims to make its case

in The Australian, by Ian Plimer

“If you think that potentially causing hundreds of millions of refugees and trillions of dollars in damages is fine because some plants did well in the same conditions millions of years ago when humans weren’t around, then you could support this article.”

— 20 May 2019


Breitbart article baselessly claims a study of past climate invalidates human-caused climate change

in Breitbart, by John Nolte

“By the reasoning of this article, if a rock rolled down a hill three million years ago, no human can be responsible for rolling a rock down a hill today. The fallaciousness of this reasoning is astounding.
It is hard to imagine that a well-intentioned person can so profoundly misunderstand the science. Assuming the author is acting in good faith, this article provides evidence that motivated reasoning can produce results that appear delusional to well-informed people.”

— 11 Apr 2019


Western Journal op-ed deceives readers with completely unsupported claims

in The Western Journal, by Jay Lehr, Tom Harris

“What would make their case stronger would be if they actually analysed all the data, engaged with the existing scientific literature and made their own contribution to our scientific understanding by publishing a scientific paper. The cherry picking exercise in this Western Journal article does not contribute to our scientific understanding of the world.”

— 26 Feb 2019


Popular “Friends of Science” video promoted by Youtube presents long list of climate myths

in Friends of Science, YouTube, by Steve Goreham

“The video presents a litany of the usual climate denier talking points, none of which hold any water. It is full of outright false claims and does not even shy away from presenting a fake TIME magazine cover that supposedly warned of an ice age. “Friends of Science” is an advocacy group “largely funded by the fossil fuel industry””

— 21 Dec 2018


Viral news article misinterprets classification of processed meat as carcinogenic in claiming it is “as harmful as cigarettes”

in Truth Reporter, by vinit

“The classification of processed meat as “Group 1” – carcinogenic to humans means that the evidence is as strong as for other risk factors included in the Group 1 category, including tobacco. It does not mean that the risk is the same. While Cancer Research UK estimates that 19% of all cancers are caused by tobacco, processed meat is estimated to cause 3% of all cancers. The presentation of the facts in this article is therefore inaccurate, confusing and misleading to the readers.”

— 05 Dec 2018